torsdag 27. august 2009

SS-motor, i mangel av annet

I og med at Bastard´en, Tante Rød og Night Rider fungerer, er det stille på blog´ fronten.
Har nemlig ikke tilbragt noe særlig tid i verkstedet.

Men abstinensene for å skru ble for store, så da startet jeg på SS-motoren.

Som man kan se, den var godt innpakket i gammel sjit;

Forgasseren og sylinder har neppe blitt renset de siste 20 år;

En salig blanding av gammel olje og svensk sjit;

Men når jeg tok av svinghjulet, så i alle fall tenningsplaten ut til å være i tålig god stand;

Etter en liter avfetting, og utstrakt bruk av høytrykkspyler, var motoren såpass rein at jeg kunne jobbe med den.

Det meste av bolter og skruer slapp fint, så når som den ene pin-bolten til sylinderen og "styrepinnen" i bunn av blokka.

Men etter god bruk av varme og vold, slapp blokka, og motoren var kløyvd;

Stempelet er F.U.B.A.R., så det skal bestilles nytt. Går for 1st oversize og boring av sylinder.

Ellers var blokka rein og fin inni;

Etter litt om og men, var motoren så og si helt demontert. Så nå starter jobben med å finne deler til å bygge den opp igjen

Jeg trenger forøvrig en eller annen som kan glassblåse blokka...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hey,

jeg må ta en tur utom for å kikke på kickstartdrevet ditt! Kan ikke forstå annet enn at selve drevet mitt er bøyd siden kicken henger så lavt, kan jo ikke være mulig å feilmontere?

Ellers skulle jeg tilbydd deg å bruke sandblåsekabinettet mitt, men jeg lurer på om motoren er for stor?

...Kim

Snuten sa...

Bare å ta turen ut!

Eventuelt kan jeg ta med drevet til Tungenes eller noe. -der har du jo SS-motoren til Eirik uansett som du kan se på..

Når det gjelder glassblåsing, så må porene i blokkas overflate lukkes etterpå... -men vi får se.

Kanskje jeg har en trommel, felg og deksel som kan blåses?